maanantai 7. huhtikuuta 2014

Elämän hengitys ja muuta henkevää




Minä, henkinen ja fyysinen rautakanki, olen aloittanut joogan. Viime yrityksellä muutama vuosi takaperin ostin intoa puhkuen kalliin, hienon joogamaton (79e, joo, oli kallis) mutta kymmenen kerran kortti ehti mennä vanhaksi. Miten? Miksi?

Sain tämän inspiraation minulle tyypilliseen hyvinkin spontaaniin tyyliin sunnuntaina, ja pienestä vatsataudista huolimatta oli heti päästävä ekalle kerralle Yin-joogaan. Yin-joogassa ei keskitytä liikesarjoihin tai suorittamiseen, joten siitä on helppo aloittaa. Lisäksi se lisää lantion alueen liikkuvuutta ja venyttää juuri niitä paikkoja, jotka minulla ovat ylikireät ja epätasapainossa. Niin tervetullutta! Minulla on taipumusta kerätä mieleni sopukoihin vaikuttavien ihmisten vaikuttavia sanoja tai tekoja. Tuolta tunnilta mieleeni jäi parhaiten kehotus: "Anna elämän hengittää."



Jooga ja pilates sopivat minulle siksi, että olen nopeatempoinen, lyhyellä pinnalla varustettu temperamenttinen elämän suorittaja. Jopa välillä aggressiivinen. Hengitän pinnallisesti, kiristelen leukaperiäni ja koko lihaksistoani huomaamattani, kärsin stressistä helposti, minulla on huimausta ja helposti nouseva verenpaine. Kehoni kerää helposti nestettä. Toisaalta pidän nopeatempoisista lajeista kuten koripallo, tai voimailulajeista, kuten tavoitteellinen kuntosali. Näille lajeille kroppani on kuitenkin liian rikki. Joogasta ja pilateksesta löysin lajit, joita voin harrastaa myös hajonneella polvella tai vinksahtaneella lantiolla.

Joogan loppumeditaation aikana koin hurjia tuntemuksia: ajattelin viime syksynä kuollutta ukkiani, ja minulle tuli sekä suru että ilo yhtäaikaa. Samanaikaisesti tunsin, kuinka lattia imee minua sisäänsä, jonka jälkeen lähes levitoin painottoman kevyenä. Melko vaikuttavaa? Keskiviikkona menen kokeilemaan kundaliinijoogaa. "Kundaliinijoogassa yhdistyvät kaikki joogan eri osa-alueet: fyysiset asanat, meditaatio, mantrat, mudrat eli käsien asennot, bandhat eli vartalon lukot, hengitysharjoitukset, visualisaatio sekä rentoutuminen. Tämä monipuolisuus tekeekin kundaliinijoogasta kokemuksellisesti ja vaikutuksiltaan rikkaan ja voimakkaan. Kundaliinijooga nostattaa ihmisen tietoisuuden tasoa, tasoittaa tunne-elämää ja parantaa fyysistä terveyttä. Se vahvistaa hermostoa ja tasapainottaa hormonitoimintaa, keho notkistuu ja voimistuu, ja mieli saa lepoa ja rauhaa." (teksti ihanan Padma-joogastudion sivuilta.)

Jotta koko teksti ei menisi liian syvälliseksi, loppukevennyksenä tavoite parijoogalle :) Miestä ei joogatunnille saa, mutta on kuulemma ihan valmis tekemään joogavenytyksiä ja helppoja sarjoja kanssani iltaisin. Siitä se lähtee :)
Iltavenyttelyä :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti